Kleine oppervlakte, grote impact: automatisering van de montage van sideskirt-clipmoeren

Bij een grote vrachtwagenfabrikant was het installeren van clips op sideskirt-panelen altijd een repetitieve taak die veel kracht vergde en handmatig uitgevoerd werd, verspreid over meerdere ploegendiensten per dag. Met de introductie van een nieuwe lijn elektrische vrachtwagens – en een opnieuw ontworpen sideskirt zonder bijvoorbeeld een tankdop – ontstond het ideale moment om dit proces te automatiseren. “Voor één vrachtwagen heb je het over zes tot twaalf panelen, met tot wel dertien clips per paneel. Je kunt je voorstellen wat dat betekent voor het volume en de fysieke belasting,” zegt Camelot Gilbert, Robot Control Engineer bij AWL. “Wij kregen de vraag om een machine te bouwen die deze werklast kon overnemen en het proces zowel sneller als consistenter kon maken.”

 

Een complexe taak op een kleine oppervlakte

Camelot kwam in 2021 bij AWL. Ze begon als trainee na haar studie en werkte zowel op de robotica-afdeling als binnen R&D, voordat ze Robot Control Engineer werd. “Er waren een aantal specifieke eisen die dit project complexer maakten dan gebruikelijk,” legt ze uit. “De beschikbare ruimte in de fabriek was extreem beperkt: slechts 4,5 bij 3,5 meter. Slechts de helft daarvan was bestemd voor de machine, zodat er ruimte overbleef voor toekomstige uitbreiding. Daarnaast hadden we te maken met meerdere productvarianten en vers gespoten oppervlakken die niet bekrast mochten worden. En omdat de machine direct naast handmatige assemblagestations geplaatst moest worden, moesten geluid en visuele verstoring tot een minimum worden beperkt.”

Clipnut assembly overview

Een maatwerkoplossing vanaf nul ontwikkeld

Een van de eerste stappen was het ontwerpen van een speciale rolkar om de panelen te dragen. Deze bestond nog niet en moest volledig vanaf nul ontwikkeld worden. De panelen worden handmatig verticaal geplaatst, waarna de robot ze oppakt. “Dat klinkt eenvoudig, maar met zoveel verschillende paneelvarianten bleek het uitdagend om ze allemaal goed op dezelfde kar te laten passen. In het eerste ontwerp ontbrak de kar het bovendien aan stabiliteit: wanneer de robot een paneel plaatste, kon de kar verschuiven. We hebben het ontwerp steeds verder verfijnd en versterkt, steeds gebaseerd op testen in de praktijk. Onderweg kwamen kleine problemen naar voren, en dat was precies de bedoeling: uitgebreid testen zorgde ervoor dat de oplossing niet alleen functioneel werd, maar ook robuust en betrouwbaar in het dagelijks gebruik.”

 

Slimme automatisering voor perfecte precisie

Voor dit project ontwikkelde AWL een compact, volledig geautomatiseerd systeem dat clips met hoge nauwkeurigheid op vrachtwagenpanelen aanbrengt. “Twee samenwerkende robots, ondersteund door geavanceerde 3D-vision en barcodescanning, herkennen elk uniek paneel en plaatsen de clips exact op de juiste positie,” zegt Camelot. “Slimme toevoer- en grijpoplossingen zorgen ervoor dat elke clip en elk paneel betrouwbaar wordt verwerkt – ongeacht vorm, kleur of lakvariant – en garanderen zo een constante kwaliteit in een productieomgeving vol variatie.”

amelot Gilbert, Robot Control Engineer at AWL

Hoge prestaties met echte impact op de productie

“Het is enorm mooi om deze machine te zien draaien,” zegt Camelot. “We zijn gegaan van operators die tientallen clips met de hand plaatsten, naar een volledig geautomatiseerd proces dat elke clip in minder dan vijf seconden plaatst, met een nauwkeurigheid van 99,8 procent.” Vergelijkbare assemblage-uitdagingen komen voor in de gehele automotive-industrie, maar ook overal waar vlakke buitenpanelen met clips aan de binnenzijde bevestigd moeten worden. Ze besluit: “En het mooiste is dat operators dit zware, repetitieve werk niet meer met de hand hoeven te doen.”

Clips plaatsen komt in veel industrieën voor. Neem gerust contact op en ontdek of jouw toepassing zich ook laat automatiseren.

Deze blogs ga je ook leuk vinden:.

Kleine oppervlakte, grote impact: automatisering van de montage van sideskirt-clipmoeren

Meet The People | Koos van der Veer: Van techniek naar passie voor het bouwen aan wereldwijde relaties

Innovatieproject PARADAIM van start

AWL & KUKA AMR Partner agrement

KUKA en AWL bundelen krachten om wereldwijde AMR-integratie te versnellen

AWL-Techniek Holding B.V.