Weerstandlassen

Bekende techniek, snel en betrouwbaar

Voor hoge volumes is weerstandlassen de ideale verbindingstechniek: snel, betrouwbaar en uitstekend te automatiseren. Niet voor niets wordt gemiddeld genomen de carrosserie van een auto met 3500-5000 puntlassen gelast. Als systeemintegrator heeft AWL veel ervaring met het toepassen van weerstandlastechniek, in zowel gerobotiseerd puntlassen als in het bouwen van machines voor projectielassen voor zeer diverse toepassingen.

Ook al is deze techniek al jaren bekend, toch zijn er steeds weer belangrijke nieuwe ontwikkelingen. Zo worden voor het puntlassen van aluminium nieuwe adaptieve regelingen in de lasbesturingen ontwikkeld met gebruik van krachtsensoren. AWL werkt hierin samen met gerenommeerde leveranciers van lasbesturingen. Voor het testen van de lassen worden, met gebruik van ultrasoon geluid, inspectietechnieken ontwikkeld om destructief onderzoek te beperken. Deze techniek is ook te automatiseren, waardoor kosten dalen en betrouwbaarheid toeneemt.

Punt- en projectielassen

Puntlassen wordt zeer veel toegepast om stalen delen met elkaar te verbinden, maar ook voor aluminium kan puntlastechniek met succes worden toegepast. Projectielassen wordt onder andere toegepast om moeren, bouten en stiften op plaatdelen te lassen. Hiervoor hebben wij bij AWL diverse machineconcepten ontwikkeld.

Onderzoek en ontwikkeling

AWL participeert in projecten waarin onderzocht wordt hoe puntlassen ook toegepast zou kunnen worden voor het verbinden van vezel-versterkte kunststoffen door het gebruik van metalen inserts. Een onderzoek is gestart hoe de elektroden-standtijd bij het weerstandlassen van aluminium verlengd kan worden, met als uiteindelijke doel het vergrootten van de machine-output.

Ja, ik wil graag weten of weerstandlassen de beste oplossing is.