Gepubliceerd op: mrt 21, 2023
DHL Parcel en robotintegrator AWL zijn erin geslaagd om een robottoepassing te ontwikkelen die de dozen van een willekeurig samengestelde pallet kan afnemen en opzetten op de lopende band van een sorteerinstallatie. De innovatie combineert robotgestuurde AI-Vision met grijpertechnologie, waardoor pakketten van divers formaat en gewicht op de sorteerband gezet kunnen worden. De robot kan tot 31,5 kg tillen en 800 pakketten per uur verwerken en automatiseert werk dat eerder alleen door mensen werd gedaan. De diversiteit aan pakketten en de hoge snelheid waarmee er gedepalletiseerd wordt door de robot, is wat deze oplossing uniek maakt.
Klanten van DHL leveren zendingen onder meer aan op pallets. Een pallet met bijvoorbeeld uiteenlopende bestellingen van een webshop wordt in een palletstation geplaatst, waarna de robot de pakketten op de sorteerband zet zodat ze naar hun bestemming gesorteerd kunnen worden. De krappe arbeidsmarkt noodzaakt de logistiek tot robotisering. “De robot neemt zwaardere en repeterende taken over. Het werken met de robot maakt het voor de mensen tegelijk uitdagender en interessanter”, zegt Roelof Hofman, COO bij DHL Parcel Benelux. “Met deze succesvolle eerste toepassing in ons sorteercentrum in Rotterdam gaan we de robot ook in andere sorteercentra inzetten.“
Meer informatie over de robot depalletizer: www.awl.nl/rode
Over DHL – Het logistieke bedrijf voor de hele wereld
DHL is wereldwijd het toonaangevende merk in logistiek. De divisies van DHL bieden klanten expertise in nationale en internationale expres- en pakketzendingen, e-commerce- en fulfillmentdiensten, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor en industrieel supply chain management. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 380.000 medewerkers en verbindt mensen en bedrijven op een veilige en betrouwbare manier, wat handelsstromen ten goede komt. Met specifieke oplossingen voor groeimarkten en industrieën zoals technologie, life science en gezondheidszorg, engineering, energie, automobiliteit en retail; is DHL overduidelijk gepositioneerd als ‘het logistieke bedrijf voor de hele wereld’.
DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL Group. De groep boekte in 2021 een omzet van meer dan 81 miljard euro. Met het oog op maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij de samenleving en het milieu, draagt de groep bij aan het streven naar emissievrije logistiek in 2050.