AWL de verbindende factor in de Logistieke Markt

Door Matthijs Varwijk - Business Development Logistics

Met mijn opdracht om een go-to market strategie te ontwikkelen wordt er vaak aan mij gevraagd waarom AWL het verschil kan maken in de Logistieke Markt. Wat is onze toegevoegde waarde daarin? Ik deel jullie in mijn blog graag mijn ervaringen daarin

De markt van nu?
AWL is al decennia lang actief in de Automobiel Industrie, daarnaast heeft het zijn sporen ook verdiend in de Algemene Industrie. Voornamelijk op het gebied van verbindingstechnieken en assembleren met robots. Wij hadden gezien dat we met onze huidige machineconcepten steeds meer logistieke handelingen gingen doen. In plaats dat een operator handmatig onderdelen in de machine plaatste nu een robot ze meenam naar een volgende station. We kregen al vaker de vraag, vanuit de Automobiel Industrie, of het niet mogelijk was om meer te automatiseren. Dus zonder de aanwezigheid van een operator. Daar heb je vision techniek voor nodig, zoals bin picking. En die stappen hebben we de afgelopen drie jaar gemaakt.

Logistieke Markt
We weten dat logistieke processen, zeker in deze huidige tijd, enorm belangrijk zijn. De Logistieke Markt staat onder druk. Of ze zitten in de problemen of ze zien de enorme groeikansen die deze tijd met zich meebrengt. Maar tegelijkertijd kunnen ze van gekkigheid de vraag niet meer aan. Ze moeten in hele korte tijd opschalen naar meer mensen of ze hebben behoefte aan meer technologieën. Daarnaast is de consument ook verwend geraakt. Als ze voor 23.59 uur een bestelling plaatsen, willen ze het graag de volgende dag rond 14.00 uur geleverd krijgen. Reken maar uit, dan moet je ’s nacht enorm hard werken om dat voor elkaar te krijgen. We begrijpen dat er vanuit logistiek een enorme vraag naar automatisering is ontstaan.

De uitdaging
Wij hebben al gezien dat in de Automobiel Industrie de onderdelen van de ene naar de andere plek gebracht worden met een robot. Maar in de Logistieke Markt zijn die ‘onderdelen’, pakketjes dus, nooit hetzelfde. Ze verschillen van formaat, gewicht etc. en ze liggen steeds anders georiënteerd. Het is dus belangrijk dat je de juiste ‘ogen’ hebt. Dat je de juiste vision technologie toepast zodat het pakketje ‘herkent’ kan worden. Dat je de juiste ‘hand’ dus gripper hebt en dat het op de juiste plek terechtkomt. Daar is een goed machineconcept voor nodig, met een robot die het pakketje van de ene naar de andere plek brengt. Daarin kan AWL, met onze opgedane kennis in robotisering, een verschil maken.

Onze ervaring
Natuurlijk snappen wij dat elk warehouse en elke operatie van de eindklant anders is, want het pakketje is nooit hetzelfde. De mens in dit geheel is ontzettend slim en die kan eigenlijk alles. Nu is die software ook slim, maar dat wil niet zeggen dat ze alles kunnen. Wat wij geleerd hebben in de Automobiel Industrie is dat je dingen goed moet doen. Maar je moet ook goed nadenken in je machineconcept, als het niet oké is. Dus wat is je NOK (NOT OK) strategie? Met een juiste machineconcept kan je bijna alles ‘pakken’ maar als het niet lukt moet je ook een goed concept klaar hebben hoe je daarmee omgaat. Waarom? Je moet uiteindelijk een stabiel systeem hebben die gewoon draait en die de juiste output genereerd. Dat we de aantallen halen die gevraagd worden, met andere woorden de business case moet kloppend zijn en de machine industrieel robuust.

Vision technologie wordt steeds belangrijker
Je ziet dat de hele markt aan het bewegen is en dat vision technologie steeds belangrijker wordt en op de juiste manier moet worden toegepast. Op dit moment zijn er een aantal spelers in e-commerce die de eerste stapjes zetten en dat worden er alleen maar meer. Als je nu kijkt naar die potentiële klanten en zij kijken naar de markt, zien ze dat start-ups enorm in waarde aan het stijgen zijn. Ze worden opgekocht. Maar die start-ups werken vanuit hele andere filosofieën, ze zijn vanuit de universiteit opgegroeid. Als je met deze partijen nieuwe technologie grootschalig wilt uitrollen moet je ook solide zijn. Je moet een partij hebben die een goede machine bouwt èn die betrouwbaar is èn blijft draaien. Daarnaast moet je ook wereldwijde service kunnen bieden. En als je nieuwe technologieën gaat implementeren blijft dit niet bij één. Want het is een markt die hard groeit en als dat gaat aanslaan moet je ook kunnen schalen.

Verbinder
Als AWL verbinden wij diverse partijen, we vinden het in onze rol belangrijk om alle partijen samen te brengen. Hier horen ook de vier grote robotleveranciers, Yaskawa, ABB, Kuka en Fanuc bij. Die zijn onmisbaar in dit geheel. De grote material handling providers zijn hofleveranciers in de logistiek, zij richten complete warehouses in. Als je die nieuwe stap wilt zetten in robotisering betekent dat dus ook dat je op de één of andere manier de verbindende factor moet zijn. Je moet A een machine neerzetten in een omgeving van zo’n material handling provider. Dat is niet één kleine, maar dat zijn grote warehouses wereldwijd met meerdere systemen in meerdere landen. B je moet een robot hebben die goed geïntegreerd kan worden. Niet alleen één type, maar merk onafhankelijk, dan sta je sterker in de markt. Daarnaast moet je flexibel genoeg zijn om te kunnen schakelen met de hippe start-ups om zo de vision technologie goed in te zetten.

Ik geloof dat AWL hier het verschil kan maken voor de eindklanten omdat wij precies in het midden gepositioneerd staan. Wij zijn groot genoeg om met de grote handling providers te schakelen, om systemen te leveren in warehouses, en creatief en kundig genoeg om nieuwe vision technologie te implementeren en te optimaliseren in onze systemen. Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, wij zijn onafhankelijk en hebben wereldwijd al meer dan 3000 robots weggezet.

Deze blogs ga je ook leuk vinden:.

Hans Schlösser neemt afscheid van de RvC

AWL de verbindende factor in de Logistieke Markt

Modulaire bouw van maatwerk machines een sprookje?

Fizyr en AWL gaan samenwerken

AWL-Techniek Holding B.V.