• Nieuws
  • Lichtgewicht oplossingen door aluminium lassen

Het verlagen van de CO₂ uitstoot van voertuigen is in de automobielindustrie een belangrijke uitdaging. Als een auto 10% lichter is, daalt de CO₂-uitstoot met maar liefst 5-7%. Een goede manier om het gewicht van een auto te verlagen, is door aluminiumplaten in carrosserie, chassis en deuren te verwerken. De verwachting is dat de vraag naar verbindingstoepassingen voor aluminium zal toenemen. Ter voorbereiding op deze ontwikkeling, investeert AWL voortdurend in onderzoek naar aluminiumpunt- en laserlassen.

Aluminium is lichter dan staal en goedkoper dan vezelversterkte kunststoffen of magnesium. Er wordt voorspeld dat het gebruik van aluminium voor carrosserie, chassis en deurtoepassingen in 2020 zal verdubbelen. Ook de populariteit van elektrische auto’s verhoogt de vraag naar lichtgewicht oplossingen, dit verhoogt het bereik van het voertuig en compenseert het gewicht van de accu's.

Veelbelovende technologieën
Om aluminium te verbinden, zijn punt- en laserlassen veelbelovende verbindingstechnologieën. Puntlassen, omdat het een veel gebruikte technologie is in de automobielindustrie en laserlassen vanwege de hoge lassnelheid. Om aluminium te kunnen lassen door middel van deze technologieën moesten er diverse uitdagingen overwonnen worden. Onze R&D afdeling deed daarom onderzoek naar beide lastechnieken.

Uitdagingen
Een van de uitdagingen bij laserlassen van aluminium is warm scheuren. Dit is het scheuren in langsrichting van de las tijdens het stollen. Uitdagingen voor puntlassen zijn warm en koud scheuren en de beperkte levensduur van de elektroden. Voordat wij gereed waren om machines te bouwen voor punt- en laserlassen van aluminium, wilden wij bepalen of dit technisch haalbaar was. Kunnen wij omgaan met deze problemen en hoe? Nu kunnen wij met zekerheid zeggen: Ja, dat kunnen wij!

Accupakket project
Een van onze klanten heeft een opdracht ontvangen voor de productie van onderdelen van een accupakket. Dit accupakket bestond uit een combinatie van gesmede aluminium onderdelen en geëxtrudeerde aluminium profielen. Het aangewezen lasproces voor deze onderdelen was laserlassen. Een extra uitdaging was de variabele spleet tussen de te lassen onderdelen. Gezien het gebruikte materiaal en de mogelijke inconsistente spleten tussen de afzonderlijke onderdelen, werd al snel duidelijk dat een extra koude draad nodig was voor een stabiel lasproces. Laserlassen was de enige mogelijkheid vanwege de lage warmte-inbreng en de vereiste schone las zonder lasspatten. Na de implementatie hebben wij aan de klant kunnen tonen dat wij de verschillende spleten konden overbruggen zonder de lasparameters te veranderen. Hierdoor bereikten wij een betrouwbaar lasproces en een goede laskwaliteit. Dit was essentieel om dit project succesvol te maken!

Wij zijn in staat om onze klanten te helpen met hun lichtgewicht uitdagingen. Bovendien zien wij ook verdere ontwikkelingen in de toepassing van aluminiumlassen, bijvoorbeeld in batterijtechnologie. AWL is al vol in deze ontwikkeling gestapt met ons succesvolle eerste aluminium batterijproject.

ALUMINIUM 2018
Van 9-11 oktober 2018 vindt ALUMINIUM plaats in Düsseldorf, Duitsland. Dit is 's werelds toonaangevende vakbeurs en B2B-platform voor de aluminiumindustrie en haar belangrijkste toepassingen. AWL exposeert om zowel huidige als potentiële klanten en onze leveranciers te laten zien wat wij kunnen met aluminiumlassen.

Posted in Global on Oct 02, 2018

Share

Facebook Twitter LinkedIn Email
Back to top