E-mobiliteit – De uitdagingen bij het samenvoegen van een accubehuizing

We zijn verplicht om te zorgen voor deze wereld. Dat is niet alleen in ons eigen belang, maar ook in het belang van toekomstige generaties. Om de wereld zoals we die kennen te bewaren, moeten we onze levensstijl veranderen.

Dat bewustzijn is niet alleen doorgedrongen tot consumenten, maar ook de politiek en het bedrijfsleven reageren erop. Dat is duidelijk te zien rondom mobiliteit. De transportsector heeft een enorme invloed op het milieu. De politiek treft voorzorgsmaatregelen tegen vervuilende transporten. Bij consumenten geldt duurzaamheid steeds meer als criterium bij het nemen van beslissingen. Daar ligt dus een taak voor de auto-industrie. Niet alleen autofabrikanten kunnen een rol spelen, ook leveranciers en de rest van de toeleveringsketen moeten op een andere manier gaan werken.

De nieuwe manier van rijden
Er is wereldwijd veel aandacht voor het vervangen van de verbrandingsmotor. Het grote publiek is geïnteresseerd in auto's op elektriciteit of waterstof. De auto-industrie omarmt dat. In de komende jaren zullen dan ook tal van nieuwe auto's worden geïntroduceerd die rijden op elektriciteit, waterstof of een combinatie van energiebronnen. Het lijkt duidelijk dat de accu een rol moet spelen bij deze nieuwe ontwikkelingen.

Dankzij deze ontwikkelingen in de markt voor e-mobiliteit duiken er innovatieve bedrijven op die nadenken over de uitdagingen die de nieuwe producten met zich meebrengen en die de moed hebben om te investeren. AWL-Techniek is zo'n bedrijf. AWL ontwikkelt en bouwt machines die nodig zijn voor de ontwikkeling van accu's en accuframes. Niels van ’t Hul, Verkoopmanager Special Projects: „Wij zijn een innovatief en progressief bedrijf. In het begin van deze eeuw begonnen we met laserlassen. Dat was op dat moment een nieuwe en onbekende technologie. AWL liep in dat opzicht op de troepen vooruit en wist heel wat ervaring op te doen. Inmiddels is laserlassen een toonaangevende technologie met tal van toepassingsgebieden.”

Uitdagende productie-eisen
Moed, investeringen, continue ontwikkeling en veel ervaring: het zijn dé kwaliteiten die klanten naar AWL brengen om na te denken over problemen op het gebied van e-mobiliteit. AWL legt veel nadruk op samenwerking en helpt klanten bij het produceren van nieuwe onderdelen voor auto's, zodat zij kunnen inspelen op de nieuwe manier van rijden. De klanten van AWL moeten lichtere auto-onderdelen leveren –een trend die al jaren speelt en zal blijven spelen. De verwerking van verschillende materialen voor auto-onderdelen brengt complexe uitdagingen met zich mee.

Taskforce E-mobiliteit
Niels van ‘t Hul: „We hebben het over complexe producten van lichte materialen, met hoge en uitdagende eisen aan de productieprocessen. AWL ontwikkelt productiemachines voor bijvoorbeeld accuframes, koelplaten en accumodules die aan deze eisen moeten voldoen. AWL zag deze trend al jaren geleden al aankomen en richtte speciaal daarvoor een taskforce E-mobiliteit op.”

Deze taskforce bestaat uit een multidisciplinair team, waardoor verschillende partijen hun inbreng kunnen leveren voor een oplossing. Natuurlijk wordt er ook uitdrukkelijk gekeken naar de inbreng van partners en klanten. Van ‘t Hul: „We zien dat de markt nog steeds in beweging is. Concepten veranderen vaak, maar de leveringstijden staan steeds meer onder druk. Autofabrikanten moeten hun beloften aan het publiek nakomen. We moeten daarom snel kunnen schakelen in onze organisatie zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.”

Succesverhaal
Het werk van de taskforce heeft zijn vruchten afgeworpen. Van ‘t Hul: „Bedrijven kennen ons al van de hightech-oplossingen die we maken met robots, waardoor zij onderdelen kunnen produceren. Ze weten waar ze ons moeten vinden als het gaat om machines voor auto-onderdelen voor e-mobiliteit. We ontwikkelden bijvoorbeeld samen met een klant de automatisering van nieuwe accumodules. De eisen voor het lassen van accu's zijn extreem hoog. De las moet heel nauwkeurig zijn en er worden uiteenlopende materialen gebruikt die vaak erg kwetsbaar zijn. Ook de kwaliteit van het eindproduct is erg belangrijk. De accumodule is een dure component. Het is dus heel belangrijk om de producten goed te produceren. Tijdens het produceren van een module is er sprake van verschillende technieken, die allemaal in de juiste volgorde moeten worden uitgevoerd –laserlassen, lijmen, afdichten. Dan moet je ook nog zorgen voor de juiste onderlinge afstanden en toleranties. Het uitzoeken van de juiste volgorde en de ontwikkeling van een goede mal is een proces op zich. Vaak wordt een licht materiaal (aluminium) gebruikt. Dat moet tegen branden en explosies kunnen en ook nog waterdicht zijn. Uiteindelijk ontwikkelden we een uiterst vernuftige technologie, waarover de klant heel tevreden is. Men kan deze hightech productiemachine nu gebruiken. AWL levert kwaliteit. Met dit project hebben we echt een nieuwe norm gesteld. We zijn trots op deze nieuwe oplossing.”

Samenwerking als sleutel tot succes
Samenwerking tussen partijen in de markt is uitgegroeid tot een bepalende succesfactor in deze razendsnel veranderende en uitdagende tijd. Van ‘t Hul: „AWL heeft als slogan: ‘Ensuring global productivity’. Daarom reageren we effectief op deze veranderingen door productieautomatisering te ontwikkelen die nodig is. We kunnen deze wereldwijd leveren. Daar profiteren onze klanten ook van. Door samen te werken en vol vertrouwen samen te ontwikkelen, behalen we geweldige resultaten. We gaan een samenwerkingsverband aan met onze klanten, waarbij beide partijen hun expertise kunnen inbrengen. Zij weten aan welke eisen het product moet voldoen, wij weten waar de specifieke uitdagingen liggen, hoe deze kunnen worden opgelost en hoe er slim kan worden geproduceerd. Dat leidt uiteindelijk tot een geslaagde samenwerking, een eindproduct van hoge kwaliteit en een nieuwe stap in de ontwikkeling van de nieuwe manier van rijden.”

Deze blogs ga je ook leuk vinden:.

Modulaire bouw van maatwerk machines een sprookje?

Fizyr en AWL gaan samenwerken

‘Smart customization’ een interview in AMS magazine

Veilige cobot, gevaarlijk proces

AWL-Techniek Holding B.V.